PİYANO
EGİTİMİNİN İLKÖGRETİM ÖGRENCİLERİNİN DİKKAT TOPLAMA YETİSİNE ETKİSİ
Sanat eğitiminin ayrılmaz bir parçası olan müzik eğitimi
çocuğun çok yönlü yetişmesine yardımcı olur. Müzik bilgisi, müzik- sel
beceriler ve alışkanlıklar, müziksel düşünme, müzik beğenisi, müzik eğitimi
süreci içinde çocuğa kazandırılan değerlerdir. Müzik eğitimi çocuğu duyuşsal ve
zihinsel yönden geliştirir, algılama yeteneğini artırır, hayal gücünü ve
hafızasını güçlendirir, kişiliğinin biçimlenmesine katkı sağlar. Macar eğitimci
L. Kardos’a göre, “Müzikle uğraşma, çalgı çalma çocuklara dikkatli ve sabırlı
olmayı öğretir, onlara duygularını anlatma fırsatı verir. Bu deneyimle ses ve
sessizliğin değerini, önemini bilir ve kavrar. Müzikle tanıştığı için yaşantısı
değişir.” Müzik eğitimi alan çocuklarda zaman kavramı da daha farklı bir
anlamda değerlendirilir. Zamanı doğru kullanma, yoğunlaşma ve dikkat özelliği
gerektirir.21. yüzyılda çağdaş ve entelektüel bir kuşak yetiştirilmesi için
müzik ve müzik eğitimi genel eğitimin ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Bu
bağlamda çalgı eğitimine de bireylerin çok yönlü gelişimine büyük katkısı
olduğu için gereken önem verilmelidir. 21. yüzyılda teknolojideki hızlı gelişme
müzik eğitimini de etkilemektedir. Çocuklar, teknolojinin en gelişmiş elektronik
araçlarını kolaylıkla kullanarak, hiçbir çaba göstermeden, niteliği
tartışılabilen her tür müziği yapabilmekte ve ulaşabilmektedirler. Oysa çocuğun
doğal malzemeden üretilen, gerçek akustik nitelikli çalgıya dokunarak ses elde
etmesi; sabırla, dikkatle, emek vererek, zaman ayırarak çalmaya çalışması, her
açıdan gelişimi için büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle, çocukların genel
eğitiminde müzik ve çalgı eğitimine mutlaka yer verilmelidir. Bu kapsamda çalgı
eğitimi yaygınlaştırılmalı ve toplum, çalgı eğitiminin çocuğun gelişimi
üzerindeki etki ve katkıları konusunda her türlü iletişim araçları ile
bilgilendirilmelidir. Aileler ve öğretmenler çocukları müzik ve çalgı eğiti
mine özendirmeli ve yönlendirmelidir. Bütün çalgılar içinde, çalışmaya en
elverişli ve en erken başlanabilecek olanı piyanodur. Çünkü diğer müzik
aletlerinden farklı olarak istenilen ses piyanoda hazır olarak bulunmaktadır. Bu
nedenle piyano, tüm çalgıların içinde çoksesli olma özelliği ile, diğer
çalgılara göre çocuğun müziksel gelişimi açısından daha uygun bir eğitim
çalgısı olarak önerilebilir. Piyano eğitimi çocuğun genel olarak müzik yeteneğini
daha ileri düzeye götürür. Özellikle işitme yeteneği ve ritim duygusunu
ilerletir. Sesleri ve tartımları kendi yaşantısı yoluyla daha yakından tanır,
birbirinden ayırt eder. Doğru ve yanlış sesleri bulabilmeyi öğrenir. Çoksesli
müziği öğrenmesine olanak sağlar ve hafızasını geliştirir. Müzik iç disiplini
sayesinde belli bir konuya konsantre olmayı (yoğunlaşmayı) ve dikkatini uzun
süre sürdürmeyi öğretir. Çocuğun ellerini ve parmaklarını ustalıkla
kullanabilme yeteneğini geliştirir; göz, el ve ayak işbirliği, kas
koordinasyonu gelişimini artırır; fazla enerjisini olumlu yönde harcamasını
sağlar; soyut düşünebilme becerisini kazandırır; hayal gücü ve yaratıcılık yönlerini ortaya
çıkarır ve güçlendirir; disiplinli, titiz ve sabırlı olmayı öğretir; sorumluluk
duygusu kazandırır ve kendine güvenini artırır; kendi başına iş yapmanın
zevkine varmasını sağlar; kendini müzikle ifade etmeyi ve topluluk önünde
becerisini sergilemeyi öğretir. Piyano eğitimi sürecinde edindiği müziksel
birikimle çocuğun, daha duyarlı ve duygusal olmasını sağlar.Piyano eğitimi
çocuğun zihinsel gelişimine etki ve katkıda bulunur. Çünkü çocuğun okuldaki
derslerine kıyasla piyano eğitiminde zihinsel çözümlemeye daha fazla yer
verilmektedir. Bu da zihin gelişimine farklı katkılar sağlamaktadır. Sadece
basit bir notayı okuyarak, çalgı üzerinde gerçekleştirme süreci içinde bile,
aynı anda birçok zihinsel işlem yapılmaktadır: Ezgisel ve ritmik bir nota
yazısını aynı anda iki farklı dizekten (porteden) farklı iki anahtarda okuma, iki
elde de onları doğru, hatasız olarak çalma, doğru parmak numaralarını kullanma;
parmakların notaları net bir şekilde belirterek çalmasını sağlama, müzik
cümlelerinin akışını hissedip belirtme, nüans (ses rengi) işaretlerine uyma ve
uygulama... gibi.Çek araştırmacı ve eğitimci Y. Dostal’a göre çocuğa
“sessizliği dinleme”, içten duyma, içindeki müziksel duygularını piyanoda
çalarak gerçekleştirmesini öğretmek gerekir. Çalınacak parça boyunca gereken
tempoyu ve ritmi tutma, sus işaretlerini doğru uygulama yalnız ritim duygusuna
bağlı değildir; burada iç disiplin, kontrol, konsantrasyon ve dikkatli olma
becerileri gerekmektedir. Dikkatle ilgili problemler genellikle ilkokul
döneminde fark edilmektedir. Çünkü bu dönemde çocuktan bir konu üzerinde dikkatini
toplaması, belli bir süre yerinde oturması ve bir konu ile ilgilenmesi
beklenmektedir. Bu nedenle, özellikle ilkokul döneminde dikkat toplama konusu
ön plana çık- makta ve dikkat toplama problemlerinin bu konuda herhangi bir
sorun yaşanmadan önlenmeye çalışılması önem kazanmaktadır. Özellikle dikkat
toplama yetisinin geliştirilmesi için piyano eğitimi en etkili araçlardan biri
olabilir. Piyano eğitiminde dikkatli çalışma ve uzun süreli konsantrasyon en
önemli konulardır. Dikkat, bütün ekollerin, eğitim sistemlerinin, öğretim
programlarının uygulanmasında aynı şekilde önem taşımaktadır. Dikkat,
öğrencinin müzikal gelişiminin ve onu piyano üzerinde uygulamasının arasında
bir köprü, bir araçtır. Devinimsel yaklaşımdan kaynaklanarak piyano dersleri
tamamıyla dikkatin yoğunlaştırılmasını ister. Çalgıdan ses çıkartma işlemi
sadece ellerin veya parmakların işlemi değildir. Tüm dikkat, düşünce, hareket,
kısaca tüm vücut bu işlem için çalışmalıdır. Tüm bu nedenlerledir ki piyano
eğitiminin çocukların dikkat toplama yetisine katkısı olduğu yadsınamaz. Piyano
eğitimi alan öğrencilerin almayanlara göre daha seri davrandıkları, daha çabuk
konsantre oldukları, yapılacak iş ve işlemleri daha çabuk ve hızlı şekilde
tamamladıkları gözlenmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder